چمن مصنوعی فوتبالی

درباره مزایای چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی پیش تر نکات بسیاری را بیان داشته ایم. چمن مصنوعی ورزشی به دلیل عدم نیاز به کوددهی، سمپاشی، هرس کردن و آبیاری دارای هزینه های بسیار کمتری نسبت به چمن طبیعی است. همین موضوع باعث می شود تا قیمت تمام شده ساخت زمین های بازی از جمله فوتبال بسیار کمتر باشد.

نوع چمنی که برای نصب در ورزشگاه ها و زمین های ورزشی استفاده می شود می تواند در نحوه عملکرد بازیکنان موثر باشد. چمن های مصنوعی ورزشی به گونه ای طراحی و تولید می شوند تا بتوانند حداکثر راندمان را برای بازیکنانی که در زمین های ورزشی مانند زمین فوتبال مشغول بازی هستند ایجاد نمایند.

طبق بررسی های انجام شده و با توجه به تجربه ای که گروه فنی ایرانیان چمن درباره زمین های ورزشی به ویژه فوتبال که از چمن مصنوعی به عنوان پوشش استفاده کرده اند، میزان صدمات ناشی از برخورد بازیکنان بر روی زمین بسیار پایین تر از زمانی است که از چمن طبیعی در یک ورزشگاه استفاده شود.

چمن مصنوعی فوتبالی

در دو دهه گذشته تا کنون چمن مصنوعی فوتبالی دارای تغییرات و پیشرفت های بسیار خوبی بوده است. در سال های اولیه که چمن مصنوعی فوتبالی تولید شده بود، اغلب ورزشگاه ها از شن برای استحکام چمن و زمین های ورزشی استفاده می کردند که این موضوع به شدت برای بازیکنان خطرناک بود و آسیب های جدی را به دنبال داشت. خوشبختانه امروزه با تولید چمن مصنوعی فوتبالی با کیفیت، دیگر نگرانی از بابت به وجود آمدن آسیب در بازیکنان فوتبال نخواهیم بود.

گرانول نام ماده ای که در صنعت تولید چمن های ورزشی مصنوعی تحول بزرگی ایجاد کرد. گرانول نوعی ماده پلاستیکی بسیار منعطف است که بجای شن و ماسه در زیر سازی چمن مصنوعی فوتبالی استفاده می شود. این ماده دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • انعطاف و قابلیت ارتجاعی بیشتر در زمین های ورزشی مانند فوتبال
  • بالا رفتن امکان کنترل توپ بر روی چمن
  • افزایش ضریب Grip Power برای بازیکنان
  • کاهش صدماتی مانند خراشیدگی پوست بدن بازیکنان، شکستگی های جدی و سایر آسیب های بدنی

اکنون چمن مصنوعی ورزشی و فوتبالی با الیاف ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر تولید می شوند و این موضوع باعث می شود تا از نظر ظاهری شباهت بسیار بیشتری به چمن های طبیعی داشته باشند. از طرف دیگر استفاده از الیاف دو رنگ و سه رنگ باعث محبوبیت بیشتر این محصول شده و تعداد افراد بیشتری مایل به خرید چمن مصنوعی بجای چمن طبیعی هستند.

مشخصات چمن مصنوعی فوتبالی استاندارد

چمن مصنوعی ورزشی
  • ارتفاع الیاف حداقل ۵۰ سانتیمتر باشد.
  • تراکم چمن بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ گره در هر متر طول باشد.
  • اگر قصد خرید چمن ورزشی مونوفیلامنت را دارید باید از مدل هایی که الیاف ۱۰ رشته یا ۵ رشته نخ دوبل دارند انتخاب نمایید.
  • دیتکس بالای ۱۲۰۰۰
  • لایه بکینگ حداقل ۲ و یا ۳ لایه باشد
  • الیاف چمن هایی که بصورت آوندی، حرف w یا s انگلیسی باشند.
  • وزن لاتکس استفاده شده در تولید چمن فوتبالی بین ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ گرم بر متر مربع باشد.

هر یک از مواردی که بیان شد در میزان ماندگاری چمن مصنوعی فوتبالی و همچنین قیمت آن موثر هستند. فوتبال جزو ورزش های خشن محسوب می شود و بازیکنان از کفش های مخصوصی به نام استوک استفاده می کنند و با زمین خوردن بازیکنان بر روی زمین فشار زیادی به چمن وارد می شود. بنابراین مقاومت چمن در برابر همه این عوامل می تواند یک مزیت برای این محصول محسوب شود. برای اطلاع از قیمت چمن مصنوعی فوتبالی می توانید به صفحه فروشگاه ایرانیان چمن مراجعه نمایید.

انواع چمن مصنوعی مناسب برای زمین فوتبال

چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

انواع چمن مصنوعی ورزشی که برای نصب در زمین فوتبال مناسب هستند را می توان بر اساس نوع نخی که در تولید آنها استفاده می شود، دسته بندی کرد. بر همین اساس چمن های ورزشی را می توانیم به دو نوع نخ فیبریلیت و مونوفیلامنت تقسیم بندی کنیم.

چمن مصنوعی فوتبالی با نخ فیبریلیت

این نوع از چمن های فوتبالی که از نخ فیبریلیت استفاده می کنند، لانه زنبوری هم گفته می شوند. این چمن ها چندان به چمن های طبیعی شباهت ندارند ولی بسیار محکم و مقاوم هستند. بعد از گذشت مدتی ساختار لانه زنبوری نخ های فیبریلیت از بین رفته و ساختار جدیدی به نام مونوفیلامنت پیدا می کنند.

چمن مصنوعی فوتبالی با نخ مونوفیلامنت

اکنون برای تولید چمن های مصنوعی ورزشی از نخ مونوفیلامنت استفاده می شود. این نوع نخ پیش از بروز شدن فن آوری های شکل دهی، دچار آسیب های جدی می شد. اما امروزه که فن آوری های نوین برای تولید و شکل دهی نخ ها وجود دارد اینکار بسیار ساده شده است. مونوفیلامنت دارای مقاومت بسیار زیادی است و از نظر ظاهری هم شبیه به چمن های طبیعی هستند. از این جهت از این محصول بیشتر به عنوان چمن مصنوعی فوتبالی در ساخت ورزشگاه ها استفاده می شود.