چمن مصنوعی ورزشی

اگر به یک استادیوم ورزشی رفته باشید و به زمین فوتبال یا بیسبال دقت کرده باشید، مشاهده می کنید که زمین بصورت کاملا صاف و یکدست بوده و با آرم تیم های ورزشی تزئین شده است. قبلاً که زمین های ورزشی با استفاده از چمن طبیعی پوشش داده می شدند، ساقه های چمن بصورت نامنظم رشد می کردند. اما چمن مصنوعی دارای الیاف کاملا یکدست و هم اندازه می باشد و برای استفاده در زمین های ورزشی مقرون به صرفه تر است.

اگر شما قصد خرید چمن مصنوعی برای زمین های ورزشی مانند زمین فوتبال را داشته باشید، هزینه های احداث ورزشگاه بسیار پایین تر خواهد بود. به علاوه چمن مصنوعی نیازی به نگهداری و مراقبت های خاص ندارد و به همین علت ارزان قیمت از چمن طبیعی خواهد بود.

چمن مصنوعی ورزشی

به گزارش ایرنا، مدیر کل امور مجلس وزارت ورزش و جوانان تعداد زمین های ورزشی کل کشور را ۲۵۰۰ مورد عنوان کرده است. بسیاری از این زمین ها از چمن مصنوعی ورزشی به عنوان پوشش استفاده کرده اند. زیرا شرایط جوی و کم آبی در کشور باعث اتلاف بیشتر آب بخاطر آبیاری زمین هایی می شود که از چمن طبیعی استفاده می کنند.

با وجود اینکه بسیاری از ورزشگاه ها و استادیوم های ورزشی از چمن مصنوعی برای پوشش زمین بازی استفاده می کنند، اما شاید همه آنها به خوبی با انواع مناسب این محصول آشنایی کافی نداشته باشند. به همین خاطر در ادامه این مطلب شما را با موارد مهم و نکات حرفه ای در انتخاب و خرید چمن مصنوعی ورزشی آشنا می کنیم تا بتوانید با اطلاعات بیشتر درباره انتخاب چمن مصنوعی مناسب نوع زمین بازی که مورد نیازتان است، در کاهش هزینه ها و ماندگاری و استفاده بهتر از این محصول خرید بهتری داشته باشید.

چمن مصنوعی چگونه ساخته می شود و چرا؟

شاید اینطور بنظر برسد که چمن مصنوعی به راحتی بر روی هر سطح بتنی قابل نصب باشد. اما برای ساخت یک زمین چمن ورزشی یک فرآیند چند مرحله ای در پیش داریم که شامل مراحل نصب بصورت چند لایه می باشد. همانطور که می دانید لایه بالایی را چمن تشکیل می دهد اما درون الیاف آن از موادی موسوم به پرکننده استفاده می شود.

برای پرکردن از موادی مانند ماسه سیلیکا و یا پلاستیک استفاده می شود که مابین الیاف چمن قرار گرفته و باعث افزایش وزن آن می شود. اینکار در برگزاری مسابقات فوتبال به بازیکنان کمک می کند تا در وضعیت بهتری بازی کنند و در صورت زمین خوردن، از شدت ضربه می کاهد.

چمن مصنوعی فوتبالی

نسبت ترکیب ماسه و لاستیک را می توان بر اساس نوع بازی تنظیم کرد. بطور معمول اینکار را برای بهبود عملکرد بازیکنان در هنگام اجرای مسابقات ورزشی انجام می دهند.

برای کاهش اثرات ضربه که هنگام برخورد بازیکنان با زمین رخ می دهد، از یک لایه موسوم به پد شوک استفاده می شود. این پدها که کار ضربه گیری را انجام می دهند بین لایه اولیه مانند سنگ یا بتن و چمن مصنوعی قرار می گیرند. از مزایای پدهای ضربه گیر می توان به افزایش سرعت در نصب چمن مصنوعی اشاره کرد، زیرا امکان پر کردن فضای درون چمن را با ماسه فراهم می کند که سرعت کار را به شدت بالا می برد.

انواع چمن مورد استفاده در مجموعه های ورزشی

تک رشته

منظور از چمن تک رشته ای، رشته هایی از جنس فیبر هستند که یک رول چمن مصنوعی را تشکیل می دهند. زمین هایی که از چمن تک رشته استفاده می کنند به مراتب زیباتر بوده و برای نصب در زمین فوتبال بسیار مناسب هستند.

Slit-Film

چمن Slit-Film بصورت لانه زنبوری برش می خورند و نسبت به چمن های تک رشته ای دوام بالاتری دارند اما از نظر ظاهری چندان زیبا بنظر نمی رسند. از این مدل بیشتر برای نصب در زمین های ورزشی چند منظوره استفاده می شود.

فیبر دوتایی

چمن هایی که از نوع فیبر دولایه هستند از ترکیب الیاف تک رشته ای و Slit-Film ساخته می شوند. با این ترکیب علاوه بر داشتن دوام و ماندگاری بالا، ظاهر بسیار زیبایی به زمین چمن ورزشی می دهد.

خنک کننده های چمن مصنوعی

متاسفانه علاوه بر مزایای بسیاری که چمن مصنوعی ورزشی دارد، جذب گرما به عنوان یکی از معایب این محصول شناخته می شود. البته تولید کننده های چمن مصنوعی برای حل این مشکل راه هایی ارائه داده اند. به عنوان مثال استفاده از مواد خنک کننده یکی از این موارد می باشد.

چمن مصنوعی زمین فوتبال

یکی از این مواد خنک کننده که می تواند باعث خنک شدن چمن در زمین های ورزشی باشد، ماده معدنی زئولیت است که دارای خاصیت خنک سازی تبخیری می باشد. این عمل با ترکیب شدن زئولیت در رطوبت موجود در هوا اتفاق می افتد و با استفاده از گرمای حاصل از تابش نور خورشید، چیزی شبیه به سیستم تعریق در بدن انسان ایجاد می کند تا چمن را خنک کند.

مشاوره تخصصی برای نصب چمن مصنوعی ورزشی

تیم برنامه‌ریزی مکان در تأسیسات ورزشی می‌تواند شما را در فرآیند طراحی تأسیسات ورزشی راهنمایی کند. خواه انتخاب نوع مناسب چمن باشد یا ارائه برنامه توسعه و رهبری بازاریابی، SFC راه حل هایی برای موفقیت مجموعه ورزشی شما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۷۲۷-۴۷۴-۳۸۴۵ با تیم ما تماس بگیرید.

گروه مشاورین ایرانیان چمن، در راستای بهبود ارائه خدمات به مشتریان گرامی، با ارائه مشاوره تخصصی در زمینه نصب چمن و احداث زمین های ورزشی مختلف، در این زمینه همراه شما عزیزان خواهد بود. ایرانیان چمن با سابقه ای ۱۵ ساله در زمینه احداث انواع زمین های ورزشی، استادیوم ها و فروش چمن مصنوعی ورزشی آماده خدمت رسانی به هموطنان گرامی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن ۳۳۳۸۰۳۹۲ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.