تمیز کردن چمن مصنوعی

یکی از نکات جالبی درباره چمن مصنوعی این است که بر خلاف چمن طبیعی به مراقبت و نگهداری چندانی نیاز ندارد. اگر می خواهید حیاط خانه تان را همیشه سرسبز و زیبا ببینید دیگر نیازی به استفاده از کودهای شیمیایی، آبیاری مداوم و هرس کردن ندارید.

البته چمن مصنوعی هم نیاز به مراقبت و نگهداری دارد و برای اینکه شکل ظاهری چمن مصنوعی مانند روز اول حفظ شود می بایست نسبت به نظافت و نگهداری منظم آن دقت نمایید.

بهترین روش تمیز کردن چمن مصنوعی

تعداد دفعاتی که نیاز به تمیز کردن چمن مصنوعی داشته باشید کاملا به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر فضایی که چمن را در آن نصب کرده اید در محیط باز باشد و کودکان و حیوانات خانگی بر روی آن رفت و آمد زیادی دارند و یا بخاطر وجود درختان امکان ریختن برگ بر روی سطح چمن زیاد باشد، احتمالا به تمیز کردن مداوم چمن مصنوعی برای حیاط خانه تان نیاز خواهید داشت. همچنین اگر محل نصب چمن مصنوعی در فضایی قرار دارد که در معرض گرد و غبار باشد این مراقبت ها بیشتر می شود.

خوشبختانه در روزهای بارانی نیازی به تمیز کردن چمن ها ندارید زیرا آب باران می تواند تا حدودی غبار و آلودگی ها را از چمن پاک کند. در ادامه یک برنامه منظم برای نظافت چمن مصنوعی بیان کرده ایم در صورت نیاز و با توجه به شرایط می توانید این برنامه را اجرا نمایید.

نگهداری هفتگی چمن مصنوعی

اغلب افراد بصورت هفنگی با استفاده از شیلنگ آب به راحتی چمن های مصنوعی حیاط شان را می شویند و گرد و غبار و برگ های خشک شده و سایر کثیفی ها را از بین می برند.

نگهداری ماهیانه چمن مصنوعی

اگر میخواهید چمن مصنوعی حیاط خانه تان همیشه تمیز و سرسبز و شاداب بنظر برسد نیاز دارید تا از یک برنامه نگهداری ماهیانه پیروی نمایید.

تعمیرات ماهیانه چمن

  1. ابتدا باید گرد و غبار ، برگ ها و خاک و زباله های درشت را برداشته و چمن را برس بکشید.
  2. با استفاده از برس مخصوص الیاف چمن را برس بکشید تا بصورت صاف و زیبا حالت بگیرند.

برای اینکه گرد و غبار، برگ های خشک و سایر زباله های را از روی چمن پاک کنید بهتر است از یک شن کش نرم، جارو یا یک برس سفت استفاده نمایید. البته دقت کنید که برس نباید فلزی باشد بهتر است از برس های پلاستیکی استفاده نمایید تا به بافت چمن آسیب نرساند.

با استفاده از برس کشیدن علاوه بر تمیز کردن چمن مصنوعی می توانید الیاف آن را به حالت ایستاده نگه دارید. لازم به ذکر است که اگر حیوانات خانگی دارید یا در فصل پاییز و بهار هستید که ممکن است برگ یا شکوفه درختان بر روی زمین بیفتد باید زمان و دفعات بیشتری برای نظافت چمن ها صرف کنید.

هنگامی که چمن ها را کاملا تمیز کردید ممکن است قسمت هایی از آن بصورت خوابیده و درهم باشد. زیرا وقتی شما یا حیوانات خانگی تان بر روی چمن می نشینید یا رفت و آمد دارید ممکن است بخش هایی از چمن بخوابد و روی هم بیفتد. برای رفع این مشکل می توانید از یک جارو یا برس استفاده نمایید تا الیاف چمن مصنوعی را به حالت ایستاده در آورید. نظافت منظم و برس کشیدن می تواند از له شدن و زشت شدن نمای چمن ها جلوگیری نماید.

اگر از قبل حیاط خانه تان با استفاده از چمن مصنوعی تزئینی پوشیده شده باشد ولی به تمیزی و نگهداری آن دقت کافی نشده باشد می توانید ابتدا چمن را تمیز کرده و سپس با استفاده از نکاتی که در این مطلب بیان می شود، ظاهر زیبا و چشم نوازی به حیاط خانه تان بدهید.

چمن مصنوعی برای حیاط خانه

پاک کردن مدفوع حیوانات خانگی از روی چمن مصنوعی

بسیاری از افراد مایل به خرید چمن مصنوعی برای حیوانات خانگی شان هستند تا این موجودات دوست داشتنی بتوانند از بازی کردن و دویدن بر روی آن لذت ببرند. اما گاهی پیش می آید که حیوانات خانگی بر روی چمن مدفوع می کنند اگر روش تمیز کردن این خراب کاری را بلد نباشید احتمالا زمان زیادی را برای نظافت کردن هدر می دهید.

نحوه پاک کردن مدفوع حیوانات خانگی از روی چمن مصنوعی

  1. ابتدا با یک کیسه پلاستیکی و دستکش مدفوع را بردارید.
  2. با استفاده از شیلنگ آب محل را بشویید.
  3. محلی که مدفوع یا ادرای حیوانات خانگی بوده را با استفاده از اسپری ضدعفونی نمایید.
  4. از محلول پاک کننده بوی ادرار و مدفوع حیوانات خانگی استفاده نمایید.

برای برداشتن مدفوع حیوانات خانگی از روی چمن مصنوعی به روشی که خودتان میدانید بهتر است اقدام نمایید. البته استفاده از دستکش و یک کیسه پلاستیکی برای اینکار توصیه می شود. بعد از اینکه مدفوع را برداشتید با استفاده از شیلنگ آب محل را کاملا بوشویید تا تمیز شود.

خوشبختانه حیوانات خانگی اغلب محل مشخصی برای ادرار کردن دارند و این کار شما را برای تمیز کردن چمن مصنوعی ساده تر می کند. برای تمیز کردن محل ادرار می توانید ابتدا با استفاده از شیلنگ آب محل را شستشو دهید و سپس با اسپری مخصوص ضدعفونی نمایید.

برای اطمینان از اینکه محل ادرار حیوانات خانگی بر روی چمن مصنوعی بو نمی گیرد می توانید بصورت مداوم و در سریع ترین زمان ممکن محل را با استفاده از اسپری و محلول های پاک کننده مخصوص تمیز نمایید.

به عنوان یک پیشنهاد می توانید در گوشه ای از حیاط خانه تان مقداری خاک یا ماسه بریزید تا حیوانات خانگی بجای ادرار کردن بر روی چمن مصنوعی ، بتوانند از محلی که برای این منظور تعبیه شده است استفاده کنند. اغلب سگ ها و گربه ها به راحتی آموزش می بینند که در یک محل مشخص ادرار و مدفوع کنند. در این صورت نیازی نیست که هربار بخواهید خراب کاری حیوانات خانگی تان را از روی چمن مصنوعی تمیز کنید. البته این کار ضروری نیست و یک پیشنهاد برای ایجاد شرایطی ایده آل برای شما و حیوانات خانگی تان است. اما بهتر از پیش از نصب چمن مصنوعی این موضوع را به نصاب اطلاع دهید.

زمانی که شما حیوان خانگی دارید، نصب چمن مصنوعی کمی متفاوت خواهد بود. یکی از این شرایط خاص استفاده از خشبو کننده در هنگام زیر سازی چمن است و همچنین بکار بردن یک لایه بین زمین و چمن تا امکان گردش هوا ساده تر باشد تا امکان پر کردن این فاصله با استفاده از خشبوکننده بهتر انجام شود.

پاک کردن آدامس از روی چمن مصنوعی

وقتی شما برای حیاط خانه یا هر فضای دیگری اقدام به خرید چمن مصنوعی می کنید، حتما میخواهید که از آن استفاده کنید! بنابراین ممکن است در حین استفاده مقداری غذای چرب یا نوشابه، آدامس یا چای داغ و در برخی مواقع چند قطره خون یا سس و مواد دیگری بر روی آن بریزد.

خوشبختانه چمن مصنوعی در برابر انواع لکه ها و کثیفی هایی که ممکن در حین استفاده بر روی آن ایجاد شود مقاوم است. اکثر این لکه ها را با آب می توانید تمیز کنید. اما اگر بعد از پاک کردن لکه همچنان اثرش باقی ماند می توانید با استفاده از صابون و آب گرم و یا مخلوط نصف پیمانه سرکه و آب هرگونه باکتری و آثار باقی مانده از کثیفی ها و لکه را پاک کنید.

اگر میخواهید لکه ها کامل پاک شوند باید خیلی سریع اقدام کنید. زمانی که لکه ها هنوز خشک نشده اند و بصورت مایع باشند پاک کردن آنها راحت تر است و قابلیت شستشوی بیشتری دارند.

اگر مواد چسبناکی مانند آدامس ، آب نبات یا نوشابه بر روی چمن ریخته باشند به راحتی با دست برداشته و پاک می شوند. البته گاهی پاک کردن و برداشتن آدامس کار ساده ای نیست برای همین بهتر است از یک تکه یخ برای برداشتن آن استفاده نمایید. همچنین می توانید از یک چاقوی پلاستیکی یکبار مصرف برای برداشتن لکه ها استفاده کنید. البته باید دقت کنید که به گونه ای عمل نکنید تا الیاف چمن مصنوعی را پاره کنید. همچنین اکیداً توصیه می شود از مواد شوینده شیمیایی برای شستشوی چمن مصنوعی استفاده نکنید زیرا می تواند باعث از بین رفتن آن شود.

نحوه ضد عفونی کردن چمن مصنوعی

هرچند که نباید از تجمع باکتری در چمن مصنوعی نگرانی داشته باشید اما می توانید با استفاده از مواد ضدعفونی کننده کار نظافت را انجام دهید.

یکی از مواد ضدعفونی کننده چمن مصنوعی مخلوط آب و سرکه است. به ایت صورت که باید نصف پیمانه آب و نصف دیگر را سرکه بریزید و بر روی سطح چمن اسپری کنید. اینکار به از بین بردن قارچ ها و باکتری ها کمک می کند. به ویژه افرادی که از حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نگهداری می کنند همیشه به این اسپری تمیزکننده نیاز دارند.

جلوگیری از ایجاد لکه و سوختی

گاهی ممکن است که قسمت هایی از چمن مصنوعی با سیگار بسوزد یا لکه های ناخوشایندی روی آن ایجاد شود. البته در بیشتر مواقع لکه هایی مانند گریس و روغن و یا سوختگی های ناشی از اسید یا سیگار و ذغال قابل تعمیر است. اما بهتر است که مراقب چمن مصنوعی حیاط خانه تان باشید تا کمتر در معرض آسیب قرار بگیرد.

در صورتی که به مشاوره نیاز داشتید می توانید با فروشگاه چمن مصنوعی ما در ارتباط باشید.

پاک کردن برف و یخ از روی چمن مصنوعی

اگر بر روی چمن مصنوعی حیاط خانه تان برف نشسته و یا دچار یخ زدگی شده است تنها کاری که باید بکنید این است که منتظر ذوب شدن یخ و برف بمانید. در سطح زیرین چمن سوراخ هایی وجود دارد که می توانند آب را از خود عبور دهند.

به هیچ عنوان نباید از بیل یا چنگک برای برداشتن یخ و برف از روی چمن مصنوعی استفاده کنید. همچنین استفاده از نمک برای آب کردن یخ و برف توصیه نمی شود زیرا بعد از آب شدن برف و خشک شدن چمن شاهد بسته شدن منافظ تخلیه آب در لایه زیرین چمن با دانه های نمک خواهید بود.