چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

مهم ترین ویژگی های چمن مصنوعی زمین فوتبال

فوتبال ورزشی است که معمولا دیده می شود بازیکن ها با یکدیگر برخوردهای شدیدی دارند. شدت و نوع این برخورد ها در این ورزش قابل پیش بینی نیست. بنابراین اگر قصد خرید چمن مصنوعی برای زمین فوتبال را دارید باید به مواردی از قبیل واکنش سطح زمین با پوت ، برخورد بازیکنان با زمین ، خراشیده شدن پوست بدن بازکن ها و میزان ماندگاری چمن مصنوعی توجه کنید. حدود یک دهه پیش از چمن مصنوعی برای استفاده در ورزش فوتبال به خاطر مواردی از قبیل اتصال غیر مستحکم ، ساییدگی و اصطحکاک بالا استفاده نمی شد. در مواقعی که زمین فوتبال با چمن غیر طبیعی پوشش داده می شد برای بازیکنان از لباس های آستین کوتاه استفاده نمی کردند.

اما اکنون که فن آوری تولید چمن های مصنوعی فوتبالی پیشرفت های زیادی داشته است، بیشتر ورزشگاه ها از چمن های مصنوعی در زمین فوتبال استفاده می کنند و کمتر مجموعه ورزشی است که از چمن طبیعی برای پوشش زمین استفاده نماید. مواد تشکیل دهنده چمن مصنوعی شامل فیلامنت های پلی پروپیلن ، پلی اتیلن و پلی آمید است که تعیین کننده خواب چمن می باشند. خواب این نوع چمن برخلاف چمن طبیعی که درون خاک ریشه میزند، درون یک پارچه قرار داده می شود. در نتیجه در مدتی که فرایند تافتینگ، فیلامنت ها به شکل حلقه در پارچه جاسازی می شود و سپس آن را برش می زنند. برای اینکه مانع از حرکت فیلامنت ها شوند، پشت لایه پارچه ای را با مواد مخصوصی می پوشانند.

چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

چمن مصنوعی در فوتبال

برای اولین بار فدراسیون جهانی فوتبال در حدود ۱۵ سال پیش از چمن مصنوعی ورزشی را برای استفاده در زمین فوتبال مجاز اعلام کرد. در نتیجه چمن مصنوعی به عرصه زمین های ورزشی بطور رسمی ورود پیدا کرد. پیش از اینکه مجوز استفاده به چمن های مصنوعی داده شود آزمایشات زیادی بر روی این محصول انجام شد تا مشکلی برای بازیکنان نداشته باشد و همچنین از نظر اقتصادی نسبت به نمونه طبیعی آن مورد بررسی قرار گرفته بود. یکی از مزیت هایی که می توان برای چمن مصنوعی زمین فوتبال متصور شد، این است که این محصول در هر شرایط جوی و آب و هوایی بدون هیچ گونه محدودیت زمانی قابل استفاده است. این در حالی است که چمن طبیعی کمتر از ششصد ساعت عمر مفید دارد. از دیگر دلایلی که می توان برای استفاده از چمن مصنوعی فوتبال اشاره کرد، تغییر ساختار ظاهری در استادیوم های ورزشی است. زیرا اغلب استادیوم ها مسقف هستند و شرایط لازم برای رشد چمن طبیعی سخت تر شده است و نمی توانند نور و اکسیژن کافی را جذب نمایند.

چمن های مصنوعی در زمین های فوتبال روز به روز بیشتر استفاده می شوند. علت پیشرفت ساختار این محصول تحقیقات علمی برای افزایش کیفیت چمن های مصنوعی است. از طرف دیگر به دلیل اینکه ساختمان استادیوم ها برای راحتی تماشاگران فوتبال به حالت مسقف تبدیل شده اند و نمی توانند نور کافی را وارد ورزشگاه کنند، استفاده از چمن مصنوعی گسترش یافته است. در ادامه این مطلب بصورت کلی درباره مشخصات زمین فوتبال و مسیری که تا کنون طی شده است توصیحاتی ارائه خواهیم کرد.

چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

کاهش صدمات جسمی بازیکنان فوتبال

فوتبال ورزشی است که برخورد فیزیکی بازکنان در آن با سطح زمین اجتناب ناپذیر است. مواردی از قبیل افتادن و سر خوردن بازیکن در این ورزش خیلی اتفاق می افتد. در نتیجه دانشمندان سعی کردند تا از آسیب های احتمالی این ضربات و برخوردها تاحد قابل توجهی کاسته شود. بنابراین به فکر استفاده از چمن مصنوعی برای زمین فوتبال افتادند. خوبی چمن های مصنوعی این است که با داشتن الیاف نرم و خاصیت ارتجاعی اصطحکاک کمتری با بدن بازکن داشته و در هنگام برخورد آنها با زمین از شدت ضربه کاسته می شود.

ساقه چمن مصنوعی با فیلامنت

پیشرفت روز افزون در تولید چمن مصنوعی برای زمین فوتبال باعث شده است از چمن های مصنوعی در زمین های ورزشی بیشتر استفاده شود. چمن طبیعی دارای ساقه هایی است که این مورد برای گونه مصنوعی آن تحت عنوان فیلامنت شناخته می شود که از موادی نظیر پلی پروپیلن ، پلی اتیلن و پلی آمید ساخته می شود. این فیلامنت ها خواب چمن مصنوعی را تعیین می کنند. خواب که همان ساقه چمن های مصنوعی است بر خلاف چمن طبیعی که در زمین ریشه دارد، درون یک پارچه قرار داده می شوند. در مدت زمانی که کار تافتینگ در حال انجام است ساقه مصنوعی این محصول را به شکل حلقه درون پارچه جاسازی می کنند و در نهایت برش می زنند. همچنین برای اینکه از سر خوردن فیلامنت ها جلوگیری شود ، پشت لایه پارچه ای را با مواد مخصوصی می پوشانند.

چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

تایید چمن مصنوعی فوتبال توسط فیفا

در حدود سال ۲۰۰۵ میلادی فیفا تصمیم می گیرد تا استفاده از چمن مصنوعی را مجاز اعلام کند. پس از این اعلام رسمی فیفا از چمن مصنوعی در زمین فوتبال استفاده شد. اما پیش از این تاییدیه اقدامات زیادی انجام شده بود تا چمن های مصنوعی بتوانند به ورزشگاه ها راه یابند. برخی از این موارد شامل نحوه اتصال و ستجش اصطحکاک و میزان واکنش توپ به سطح بود. همچنین آزمایشهایی برای سنجش میزان آسیب پذیری بازیکنان انجام شد و مسائل اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

زندگی در سایه سقف استادیوم ها

یکی از دلایل محبوبیت استفاده از چمن مصنوعی در زمین فوتبال سازگاری این محصول با انواع شرایط آب هوایی و عدم نیاز به تابش نور خورشید بود. زیرا با گشترش تکنولوژی ساختار استادیوم های ورزشی بخصوص فوتبال دچار تحولاتی شد. از مهمترین تحولات استادیوم ها مسقف شدن آنها بود که مانع از تابش نور خورشید به داخل زمین می شد. بنابراین کارشناسان به این نتیجه رسیدند که خرید چمن مصنوعی برای زمین فوتبال با این شرایط بسیار مقرون به صرفه تر است. زیرا نه تنها به نور و آبیاری و نگهداری های مخصوص چمن طبیعی نیازی نداشت بلکه از طول عمر مفید بسیار بالاتری نیز برخوردار بود. بنابراین این محصول بهترین انتخاب برای ورزشگاه های مدرن است.

چمن مصنوعی برای زمین فوتبال

با توجه به نکاتی که بیان شد، چمن مصنوعی هر روز درحال پیشرفت است و همواره کیفیت آن بالاتر می رود. در کنار این پیشرفت روز افزون همواره شاهد افزایش درخواست ها برای خرید چمن مصنوعی زمین فوتبال هستیم. شاید روزی را بتوان تصور کرد که دیگر هیچ ورزشگاهی از چمن طبیعی برای زمین های ورزشی بخصوص فوتبال استفاده نکند.