چمن مصنوعی ورزشی

در ابتدا چمن مصنوعی برای استفاده در فضاهای ورزشی طراحی شده بود. این پوشش نه تنها از همان ابتدا توسط سازمان های ورزشی مورد تایید قرار گرفت بلکه توسط افراد عادی برای استفاده در خانه ها ، فروشگاه ها و سازمانهایی که علاقه مند به کاهش ضایعات هستند هم مورد استقبال واقع شد.

درست است که چمن مصنوعی می تواند در کاهش هزینه های جانبی مانند مصرف آب ، صرفه جویی در زمان و هزینه های نگهداری موثر باشد، اما واقعا چرا مورد استقبال اماکن ورزشی قرار گرفت؟

در این مطلب برخی از مزایای چمن مصنوعی ورزشی را بیان خواهیم کرد.

افزایش دوام زمین های ورزشی با چمن مصنوعی

شاید استفاده از چمن مصنوعی برای حیاط خانه چیز جدیدی نباشد ولی مهم است بدانید که این محصول ابتدا برای زمین های ورزشی طراحی و تولید شد. اولین بار در حدود ۵۶ سال پیش نخستین مدل چمن مصنوعی با نام “Chemgrass” نامگذاری شد. کمتر از ۲ سال بعد از چمن مصنوعی برای زمین فوتبال در ورزشگاه “Astrodome” استفاده شد. زیرا قبلا در این ورزشگاه به دلیل تابش کم نور خورشید تمام چمن های طبیعی دچار پزمردگی شده و خیلی زود از بین رفتند.

هرچند اولین نوع این محصول مصنوعی کیفیت و دوام بالایی نداشت ولی راه را برای تولید انواع بهتر و با کیفیت بیشتر باز کرد و شرکت ها و کارخانه های زیادی شروع به تولید این محصول کردند.

نگهداری و مراقبت کم هزینه

هرگز نمی توان نوع طبیعی را برای همیشه تازه و سرسبز نگه داشت. حتی اگر هر روز با آبیاری و هرس کردن ها منظم سعی در حفظ طراوت چمن های حیاط خانه تان باشید. همین چمن طبیعی اگر بخواهد در زمینه ای ورزشی بخصوص فوتبال استفاده شود هزینه و کارهایی که باید برای نگهداری و مراقبت از آن صرف شود بسیار زیاد خواهد بود.

چمن طبیعی مرتباً باید هرس شود و آبیاری منظمی داشته باشد تا بتوان برای یک بازی ۹۰ دقیقه ای از آن استفاده کرد. علاوه بر این به دلیل ساییده شدن بصورت مداوم باید بخش هایی از آن را جایگزین کرد.

مراقبت و نگهداری از چمن در شرایط مطلوب یکی از سخت ترین کارهای دنیا است. به همین دلیل بیشتر ورزشگاه ها ترجیح می دهند که از چمن مصنوعی برای زمین بازی استفاده کنند. یک زمین فوتبال مصنوعی می تواند تا ۱۵ سال مورد استفاده قرار بگیرد. و این یعنی هزینه های نگهداری تقریبا به صفر کاهش می یابد.

امنیت بازیکنان در زمین ورزشی

برخی از کارشناسان ورزشی چمن مصنوعی را به اندازه نوع طبیعی آن برای بازیکنان امن نمی دانند. شاید در چندسال گذشته این حرف درست بوده باشد، زیرا قبلا چمن مصنوعی بسیار زیر و خشک بود و می توانست به بدن بازیکنان به خصوص فوتبالیست ها آسیب بزند. و یا سطح آنها بیش از نوع طبیعی لغزنده بود و امکان زمین خوردن بازکنان وجود داشت.

اما امروزه بخاطر افزایش کیفیت الیافی که در تولید چمن مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند، کارشناسان فنی استفاده از چمن مصنوعی برای زمین فوتبال را نسبت به نوع طبیعی ترجیه می دهند. این محصولات به دقت آزمایش شده تا کمترین آسیبی به بازیکنان وارد نشود.

علاوه بر این، کارشناسان بیان می کنند که چمن مصنوعی می تواند مدت زمان یشتری مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا می توان از این محصول در شرایط آب و هوایی مختلف و بدون نگرانی از آسیب رساندن به زمین یا صدمه زدن به بازیکنان استفاده کرد. بر خلاف نوع طبیعی ، می توان از این محصول فقط چند ساعت پس از نصب استفاده کرد. در نتیجه مراکز ورزشی نگرانی بابت هزینه های تعویض ندارند.

چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی سازگار با محیط زیست

امروز همه سازمان ها سعی در کاهش آلاینده های محیطی دارند و در این خصوص سازمان های ورزشی و مراکز وابسته مستثنی نیستند. چمن طبیعی مزایای زیادی دارد، ولی برخلاف باور عمومی می تواند باعث تخریب محیط زیست شود. همانطور که می دانید برای سالم و آماده نگه داشتن یک زمین ورزشی ، به منابع و کار زیادی احتیاج است.

  • زمین چمن طبیعی باید به مقدار زیاد آبیاری شود
  • زمین های ورزشی بصورت طبیعی ساخته شده باشند مدام باید هرس شوند. برای این کار از ماشین های چمن زنی اسفاده می کنند که یکی از دلایل تخریب محیط زیست است.
  • در صورت استفاده بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند بعد از مدتی باید از ریشه کنده شده و به محل دفن زباله ریخته شوند.

انواع مصنوعی این محصول تنها راه حل برای برطرف کردن این مشکلات است. به این دلیل که طبیعی نیست به آبیاری و هرس کردن نیاز ندارد. امکان استفاده چندین باره از آنها وجود دارد و همانطور که پیش تر گفته شد تا ۱۵ سال ماندگاری دارند.

استفاده از چمن مصنوعی در همه ورزش ها

از مهمترین مزایای چمن مصنوعی این است که می توانید در همه ورزش ها از آن استفاده کنید. ولی بیشترین استفاده را در زمین فوتبال و بیس بال را دارند. هرچند بسیاری زمین های ورزشی دیگر را با این محصول پوشش می دهند. اولین بار که از این محصول در فوتبال زنان ۲۰۱۵ میلادی استفاده شد ، اغلب ورزشکاران تفاوتی بین انواع طبیعی و مصنوعی احساس نکردند.

علت محبوبیت این محصول در میان ورزشگاه ها این است که با توجه به نیاز زمین ورزشی می توانید چمن مصنوعی مورد استفاده تان را سفارش دهید. این محصول دارای تنوع در طرح، رنگ و اندازه می باشد، بنابراین می توانید آن چیزی را که مورد نیازتان باشد را خریداری کنید. در صورت تمایل می توانید با فروشگاه چمن مصنوعی ما در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.